فرهنگ سازي درون سازماني-قسمت شش

فرهنگ سازي درون سازماني
قسمت شش/آداب جلسات اداري
معاونت فرهنگي -روابط عمومي
بيمارستان كوثر-بنيادقلب فارس

 

سب - جیسون بِیتمن هنرپیشه معروف آمریکایی در یکی از فیلم های خود نقش کارمندی تلاشگر را ایفا می کند که به رغم زحماتش هیچگاه مورد توجه رئیس خود قرار نگرفته و برای سال ها یک کارمند معمولی باقی مانده است.
او در بخشی از دیالوگ های خود خطاب به بیننده می گوید: مادربزرگ من وقتی به این کشور(آمریکا) آمد فقط 20 دلار توی جیبش داشت، او تمام عمر خود را به سختی کار کرد و هیچوقت چاپلوسی نکرد. وقتی که فوت کرد آن 20 دلار تبدیل به فقط 2 هزار دلار شده بود و این افتضاحه می دانید چرا؟ برای اینکه هیچوقت چاپلوسی نکرد!

واقعیت؛ این مدل از چاپلوسی به نردبانی برای ترقی در محیط کار مبدل شده است (و اساسا ابداع کلمه ای به نام "پاچه خاری" نیز به سریال طنز ایرانی سال های دور باز می گردد که کارمندان اداره با تمام توان چاپلوسی آقای رئیس را می کردند و وی نیز بلافاصله کاغذی را از جیب درآورده و برایشان به نسبت پاچه خاری شان پاداش می نوشت).

اشاره به دیالوگ مذکور در یک فیلم نه چندان ارزشمند هالیوودی نیز حداقل این مساله را روشن می کند که معضل چاپلوسی در محیط کار فقط یک رفتار ناپسند مختص جامعه ما نیست و همه جای دنیا به عنوان عملی ناپسند و ضد ارزشی بدان نگریسته می شود.


5 آفت «چاپلوسی» و 4 راهکار عملی برای نجات مدیر و سازمان
وب سایت معتبر بیزنس اینسایدر در یکی از مقالات خود از کارمندان چاپلوس به عنوان "سدی در برابر توسعه فضای خلاق در محیط کار" نام می برد. فراموش نکنیم آدم های خلاق همواره باید تغییر مثبتی ایجاد کنند تا از کار خود راضی باشند وگرنه به سختی می توان چنین نیروهای ارزشمندی را فعال نگه داشت.

دریافت توجه مثبت از محیط اطراف حسی دوست داشتنی است که حتی مدیر نیز به عنوان یک انسان از آن لذت می برند. اما تشخیص شرایط و پرهیز از گرفتاری در گرداب چاپلوسان یکی از ویژگی های مهم برای فردی است که پست حساس مدیریت را می پذیرد.

آسیب های کارمندان چاپلوس به محیط حرفه ای کار

- در محیطی که چاپلوسی وجود دارد، کارمندان غیرچاپلوس درگیر حس عدم امنیت در محل کار می شوند. آنها نگران این می شوند که نکند چاپلوسی افراد دیگر، آنها را در رقابت کاری عقب بیندازد. این حس منفی و نگرانی دائمی، حتماً در راندمان کاری اثر منفی می گذارد. برخی پژوهش ها نشان می دهند میزان رضایت شغلی کارمندانی که "همکاران چاپلوس" دارند، بسته به شرایط از 15 تا 35 درصد از پایین تر از دیگران است و به همین میزان، بهره وری شان پایین تر و احتمال استعفای شان بیشتر است.

- کارمندان چاپلوس معمولا بازده کمتری نسبت به همکاران خود دارند و عملا کم کاری نیروهای چاپلوس باید از طریق افزایش تلاش کارمندان دیگر در ساعات بیشتر کاری جبران شود. براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه استنفورد وقتی ساعت کاری از هفته ای 50 ساعت فراتر رود راندمان کارمندان خوب به ازای هر ساعت کار بیشتر افت می کند.

- هر کارمندی در صدد پیشرفت است. اگر افراد ببینند که دیگران بر اثر چاپلوسی پیشرفت می کنند و پاداش دریافت می کنند، در طول زمان به این روند خواهند پیوست و خلاقیت را کنار خواهند گذاشت. سازمان بی خلاقیت نیز موجودی محکوم به شکست خواهد بود.
فریدریش نیچه، فیلسوف بزرگ آلمانی می گوید: (1900-1844) هر جا چاپلوسی گسترش بیابد، کمتر می توان در آنجا اندیشه های بلند یافت زیرا چاپلوسی به شدت واگیر است.

- چاپلوسی، نقطه مقابل "جرأت" است. اگر فرهنگ یک سازمان، چاپلوس محوری باشد، جرأت از آن حذف می شود. یکی از پیامدهای حذف جرأت نیز، حذف نقد درون سازمانی است. نقد درون سازمانی، ساز و کاری است که در آن، اعضای یک سازمان خود را بخشی از بدنه مجموعه می دانند و هر گونه اشکالی را گزارش و نقد می کنند و اگر بتوانند راهکار هم می دهند. این ساز و کار را می توان با سیستم دفاعی بدن مشابه دانست که مراقب ناکاستی ها و میکروب های بدن است و با آنها مقابله می کند.

- مدیران وقتی مورد چاپلوسی قرار می گیرند در واقع در حال قربانی شدن هستند چرا که خود را از موهبتی به نام "نقد شدن" و "پی بردن به خطاها" محروم می کنند. نیچه در این باره می گوید: به زحمت می توان در جایی که همه چاپلوسی یک فرد را می کنند، جز در وصف بزرگی او سخنی گفت و برخلاف مسیر آب شنا کرد.
مدیری که عادت می کند مدام تملق بشنود، اگر با کارمندی منتقد مواجه شود که نقدی واقعی درباره سازمان دارد، احتمالاً او را بی ادب و گستاخ خواهد دانست.
مدیر تملق پذیر، بی آن که بداند، سازمان را به سمت سقوط هدایت می کند.


5 آفت «چاپلوسی» و 4 راهکار عملی برای نجات مدیر و سازمان

مدیران چه کنند؟

1 - اولین نکته این است: فکر نکنید در دام چاپلوسی نمی افتید. وقتی از انسان تعریف و تمجید می شود، هورمون های شادی آفرین مانند دوپامین شروع به ترشح می کنند و حس خوبی به فردی که مورد تملق قرار می گیرد، دست می دهد. (فرد متملق هم این حس را پیدا می کند و از استرس اش کم می شود).
بنابراین، نیفتادن در دام تملق، نیاز به مراقبت دائمی از خود دارد، به ویژه وقتی احساس می کنید از حرف های کارمندان حس خوبی دارید.

2 - برای سازمان خود، مقررات دقیق و قابل اندازه گیری تدوین و به طور شفاف ابلاغ کنید. پاداش و تنبیه باید صرفاً بر اساس استانداردهای مکتوب و واضحی باشد که اعلام کرده اید. اغلب چاپلوسی ها، در خلأ نظام شفاف سازمانی رخ می دهند. یکی از مقررات ضد چاپلوسی می تواند این باشد: هر کس نقد مفیدی داشته باشد، پاداش می گیرد.

3 - رسماً و علناً اعلام کنید که از تعریف و تمجید کارمندان از خودتان ناراحت می شوید. ممنوعیت چاپلوسی باید بخشی آشکار و اعلام شده از فرهنگ سازمانی شما باشد. این اعلام رسمی را جدی بگیرید و اگر کسی تملق کرد، فوراً و با چهره ای در هم، به او بگویید "نیازی به این تعاریف نیست، برو سراغ اصل مطلب".
حساب کار باید دست کارمندان چاپلوس بیاید و بفهمند که نمی توانند شما را خام زبان خود کنند.

4 - منتظر نمانید کارمندان کارآمد، خودشان را به شما عرضه کنند، خودتان سراغ آنها بروید و در جمع تشویق شان کنید و پاداش دهید. باید همه بدانند که در سازمان شما کارآمدها پاداش می گیرند نه چاپلوس هایی که تمایل دارند همیشه دور و برتان باشند و حتی به جوک های بی مزه تان نیز قاه قاه بخندند.

5 - اگر دیدید چاپلوسی در سازمان شما رشد کرده است، این وضعیت را به منزله آژیر خطر قلمداد کنید زیرا نشان می دهد "اصل کارآمدی" در سازمان شما، جای خود را به "اثبات وفاداری" داده است. بنابراین، به بازبینی فرایندها و ساختارها بپردازید و "کارآمدی" را به سازمان تان برگردانید. البته که بسیاری از مدیران چنین نمی کنند و ترجیح می دهند با "دوپامین" ناشی از تملق خوش باشند

 

منتظر نمانید کارمندان کارآمد، خودشان را به شما عرضه کنند، خودتان سراغ آنها بروید و در جمع تشویق شان کنید و پاداش دهید. باید همه بدانند که در سازمان شما کارآمدها پاداش می گیرند نه چاپلوس هایی که تمایل دارند همیشه دور و برتان باشند و حتی به جوک های بی مزه تان نیز قاه قاه بخندند.

اگر دیدید چاپلوسی در سازمان شما رشد کرده است، این وضعیت را به منزله آژیر خطر قلمداد کنید زیرا نشان می دهد "اصل کارآمدی" در سازمان شما، جای خود را به "اثبات وفاداری" داده است. بنابراین، به بازبینی فرایندها و ساختارها بپردازید و "کارآمدی" را به سازمان تان برگردانید. البته که بسیاری از مدیران چنین نمی کنند و ترجیح می دهند با "دوپامین" ناشی از تملق خوش باشند.
ویژگی رفتاری فرد چاپلوس:

افرادی که دارای ویژگی های ریاکارانه و دورویی هستند اغلب سعی دارند تا با رفتارهای خود دیگران را فریب دهند و از این طریق به اهدافی که دارند دست پیدا کنند.


۱- متقاعد کردن از طریق زور:

یکی از ویژگی های رفتاری که در این دسته از افراد دیده می شود متقاعد کردن دیگران از طریق زور است این افراد سعی دارند تا پیچیده کردن مسئله و کش دار کردن موضوع نظر تحمیلی خود را به فرد مقابلشان تحمیل کنند.

۲- استفاده از ابزار احساسات:

این افراد با برقراری رابطه صمیمانه و تعریف و تمجید از دیگران جلب اعتماد می کنند و با درگیر کردن احساسات آنها آن را نقطه ضعفی برای رسیدن به اهدافشان و متقاعد کردن دیگران می دانند.

۳- پرخاشگری:

شاید با این ویژگی رفتاری این افراد آگاهی داشته باشید که در صورت عدم پذیرش نظرات از سوی دیگران سعی دارند تا با پرخاشگری دیگران را با خود همراه کنند و نظراتشان را تحمیل کنند.

نحوه برخورد با افراد ریاکار:

اشخاص چاپلوس بیش از هر چیز برای اطرافیان خود مشکل ایجاد می کنند و باعث می شود تا پذیرش این دسته اشخاص کاری دشوار و سخت باشد. بنابراین اطرافیان آنها می توانند از طریق به کارگیری راهکارهایی موثر این رفتارها را در آنها کاهش دهند و در مقابل این رفتارهای آنان بایستند.

خطرات افراد چاپلوس

شناسایی نقاط ضعف خود:

کسانی که خود دارای عزت نفس پایین و عدم خودباوری هستند بیشتر از سایرین در معرض ریاکاری اشخاص چاپلوس قرار می گیرند، کسانی که تمایل دارند دیگران از آنها تعریف کنند و دارای شخصیتی وابسته هستند بیشتر مورد رفتارهای ریاکارانه قرار می گیرند.

در برابر این رفتارها بایستید:

اگر احساس می کنید این افراد در جمع سعی می کنند تا با زور و ریا حرفشان را به کرسی بنشانند در مقابل آنها بایستید و نظرات آنها را نپذیرید. یا می توانید با بی توجهی مانع اینگونه رفتارها در او باشید.

جسور و قاطع بودن:

برای اینکه مورد پرخاش و نقد این انسان های چاپلوس قرار نگیرید زیر بار حرف زور آنها نروید خودتان را باور داشته باشید و با اعتماد به نفس بالا در مقابل این دسته از رفتارها بایستید با استفاده از صداقت و رو راستی نظرات خود را بیان کنید و به او تذکر بدهید.

انسان چاپلوس

کار هایی که می توان جایگزین چاپلوسی کرد :

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم؛ دلیل چاپلوسی کردن برای دیگران اغلب به شخصیت، افکار و باور های فرد بستگی دارد. حال در صورتی که شخصی نسبت به خود و توانایی هایش باور های غلط و نادرستی داشته باشد به چاپلوسی روی می آورد، بنابراین با تغییر باور ها می توان به درمان این ویژگی اخلاقی ناپسند پرداخت. در زیر با راهکار هایی برای درمان چاپلوسی آشنا می شوید:

افراد با چاپلوسی کردن و تملق گویی در نگاه دیگران منفور خواهند شد و همواره به عنوان انسانی شناخته می شوند که اخلاق حسنه را زیر پا گذاشته اند به این موضوع ایمان داشته باشید.

حال به جای چاپلوسی کردن باید به تقویت توانایی ها و مهارت های خود بپردازید، زیرا با تکیه بر توانایی هایتان بهتر و سریع تر می توانید به اهداف و آرزو هایتان در زندگی دست یابید.

بالا بردن اعتماد به نفس نیز نقش مهمی در زندگی انسان دارد، به این فکر کنید که شما هرگز فرد ناتوانی نیستید و بنابراین اگر به خودتان تکیه کنید، قطعا خیلی بهتر از فردی که برای وی چاپلوسی می کنید، از عهده کار هایتان بر خواهید آمد، بنابراین تنها باید به خود ایمان داشته باشید.

اشخاص چاپلوس و دورو

تمرین یکرنگی و صادق بودن را داشته باشید، هر گاه احساس کردید، دچار دورویی و دروغگویی شده اید به خود هشدار داده و از این حالت فاصله بگیرید.

کار های ناشایست و ویژگی های منفی دیگران را در نظر گرفته و به آنها فکر کنید، بنابراین متوجه خواهید شد که تعریف و تمجید های شما از کسانی است که افراد درستکاری نبوده و تنها به دلیل نوع رفتار و حمایت تان از آنها، جایگاه شان مرتفع شده است.

منافع دیگران را نیز مورد توجه قرار دهید؛ اگرچه جامعه کنونی گرفتار قهقرای اخلاقیات می باشد و هر کس فقط به فکر خود است اما شما می توانید درستکاری را پیش بگیرید و منافعی که به ناحق بدست آمده را نپذیرید

رای شما به این مطلب چیست؟

+1