همدلی سازمانی :
لحظه ای گامهایمان راآهسته کنیم ،کفشهایمان رادر بیاوریم ،وحتی جورابهایمان را ،،با پای برهنه روی زمین مدتی راه برویم ،سپس کفشهای دیگری رابپوشبم وراه برویم …..حالا هنوز هم نمیتوانیم تصورقضاوت کنیم..کمی آهسته تر ….کمی تأمل …کمی تفکر ….
همدلی سازمانی (Empathy) تمایل کارکنان برای شناخت مسائل و مشکلات همکاران در محیط کاری و کوشش برای رفع یا کاهش مشکلات روحی یا کاری آنان است مفهوم همدلی در معنای عام خود نقشی اساسی در بهبود ارتباطات میان انسانها داشته و دارای ماهیتی مثبت و سازنده است. در همین راستا، همدلی باعث شکلگیری همکاری و اتحاد درون سازمان میشود و مانع ایجاد تعارض سازمانی و انزوای کارکنان خواهد شد. برای درک بهتر و سنجش این مقوله، پرسشنامه همدلی سازمانی را مطالعه کنید.
همدلی توانایی درک هیجانات و احساسات افراد است. هرچند این درک کردن باید همراه با توجه کردن نسبت به احساسات طرف مقابل باشد و بتوانید موضوعات را از همان زاویهای که دیگری به آن مینگرد، نگاه کنید. در مباحث سازمانی، بیشتر به همدلی از سوی مدیران اشاره میشود.همدلی سازمانی، باید هم در میان کارکنان و هم در رابطه میان مدیر و کارمند وجود داشته باشد در نتیجه، نباید پایبندی به آن را محدود به مدیران دانست.
همدلی به معنای درک دنیای شخصی طرف مقابل؛ انگار که دنیای خودتان است و البته قید انگار مهم است و نباید از بین برود. در تعریفی دیگر همدلی یعنی حس کردن خشم، ترس و سردرگمیِ درمانجو؛ چنانکه انگار حس خودتان بوده؛ بدون اینکه خشمگین شده، بترسید، یا اینکه سردرگم شوید. همدلی، توانایی درک احساسات و دیدگاههای دیگران و استفاده از این دانستهها برای مدیریت رفتارمان تعریف میشود.
همدلی این است که بتوانید خودتان را در کفشهای دیگران قرار دهید تا بدانند که چگونه احساس میکنند. این بیشتر از گوش دادن است، بلکه پاسخ دادن به بینش و آگاهی است. همدلی یک مهارت عاطفی است که شما باید درک کنید و تمرین کنید اگر قصد دارید یک رهبر بزرگ باشید.
مزایای همدلی سازمانی:
مزیتهای زیادی برای همدلی در یک سازمان وجود دارد که عبارتند از:
درک بهتر همکاران در محیط کار
بهبود ارتباط با مشتریان
کار تیمی بهتر
بهبود اثربخشی مدیریت
افزایش همدلی سازمانی
راهکارهای افزایش همدلی :
قدردانی از یکدیگر
تقسیم درست وظایف
بهبود مهارت خوب گوش دادن
ریشهیابی دلایل بروز رفتارها
تقویت احترام متقابل
منعطف بودن شرایط کار
با ایجاد همدلی در سازمان و نهادینه کردن این امر، کارمندان نیز نسبت به نیازهای ارباب رجوع و مشتریان، دقت بیشتری داشته و ارتباطی مثبت با آنها برقرار میکنند. طبق تحقیقات، آدمهای همدل گرایش به بخشندگیِ بیشتر دارند و نسبت به رفاه دیگران از خود علاقه نشان میدهند. آنها همچنین روابط شادتری را تجربه میکنند و از احساس بهزیستی فردی بیشتری برخوردارند.
همدلی، توانایی رهبری را ارتقا میدهد و شکلگیری مکالمهی مؤثر را آسانتر میکند. بین همدلی با ترحم یا مهربانی تفاوت وجود دارد. نمیتوان همدلی را با قانون طلایی «با دیگران چنان رفتار کن که دلت میخواهد با تو رفتار کنند.» معادل دانست؛ به عکس، باید گفت: «با دیگران رفتاری نکن که دلت میخواهد آنها با تو داشته باشند، زیرا ممکن است رفتاری دیگر دلخواه آن افراد باشد.» میتوان گفت همدلی کشف همین خواستههاست
پرسشنامه ی پس هز مطالعه ی مطالب فوق برایتان ارسال میکنیم که شامل ۲۱سوال می باشد پاسخ دهید به خود نمره دهید ودر پی وی نمره خودراارسال نمایید .
سپاس از توجه وهمکاری تک تک شما عزیزان
معاونت فرهنگی -روابط عمومی
بیمارستان کوثر-بنیادقلب پارس


