سیاست های کلان بیمارستان

 
بیمارستان کوثر در راستای تحقق ماموریت و چشم انداز خود ، سیاست های کلان زیر را برگزیده و سعی در اجرای حداکثری آنها خواهد داشت
 
  • ارائه خدمات ایمن و با کیفیت با توجه به استانداردهای ملی و بین المللی
ذینفعان: بیماران و مراجعین ، کارکنان
 نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان ، تابلو ها و پوستر های بیمارستان
اولین اصل و سنگ بنای استراتژی ها و اهداف بیمارستان ارتقاء مستمر کیفیت و رعایت ایمنی بیمار است و لذا کلیه تصمیمات و اقدامات کلان با در نظر گرفتن این اصل مورد بررسی قرار می گیرد. سیاست بیمارستان در این رابطه استاندارد سازی کلیه روش های ارائه خدمات بویژه خدمات درمانی بر اساس اصول علمی و معتبر روز دنیا و گایدلاین های معتبر و تائید شده است که در این مسیر از استانداردهای اعتباربخشی ملی و اعتباربخشی بین المللی و سایر مدل های بهبود کیفیت نظیر ISO 9001  و EFQM و ... استفاده می شود. همچنین رعایت اصول ایمنی بیمار بر اساس استاندارد بین المللی ایمنی بیمار و تعریف روشهای ارزیابی و گزارشدهی خطاها و حوادث ناخواسته و مدیریت خطر به منظور برخورد پیشگیرانه با حوادث ناخواسته از جمله سیاستهای بیمارستان کوثر در زمینه بهبود کیفیت و ارتقاء ایمنی بیمار است. علاوه بر این، در حوزه مدیریت فرآیندها، بیمارستان از چارچوب APQC (American Productivity & Quality Center) بهره می‌برد تا فرآیندهای داخلی به‌صورت ساختاریافته، شفاف و بهینه مدیریت شوند. همچنین در حوزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی، استانداردهای مربوط به ISO 55000  به‌عنوان مرجع در نظر گرفته می‌شوند تا بهینه‌ترین بهره‌برداری از منابع فیزیکی بیمارستان صورت گیرد.در حوزه مدیریت منابع انسانی نیز، استاندارد  34000 ISO  به‌عنوان چارچوبی معتبر در نظر گرفته می‌شود تا فرآیندهای مرتبط با جذب، نگهداشت و توسعه کارکنان به‌صورت اصولی و استاندارد اجرا شوند. ترکیب این استانداردها و چارچوب‌ها، به بیمارستان این امکان را می‌دهد که در مسیر ارتقاء کیفیت خدمات، بهبود بهره‌وری و افزایش رضایتمندی ذینفعان گام‌های مؤثری بردارد.
 
  • بیمار محوری و رعایت حقوق گیرنده خدمت
ذینفعان: بیماران و مراجعین
 نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان ، تابلو ها و پوستر ها و مانیتورهای بیمارستان
بیمارستان کوثر مصمم است تا بهترین کیفیت را با حداقل قیمت ممکن و در کوتاه ترین زمان برای بیماران فراهم سازد و به موازات آن ضمن حفظ شرایط مناسب برای همراهان محیطی ایمن و همراه با آرامش را به ارمغان آورد. تاکید بر ارائه اطلاعات لازم برای مشارکت بیمار در اخذ تصمیمات مرتبط با روند درمان نظیر اخذ رضایت آگاهانه از اصول بدیهی ادامه فرایند های درمانی است به شکلی که بر اساس سیاست های بیمارستان پذیرش هیچ بیمار غیر اورژانسی بدون داشتن رضایت آگاهانه مجاز نخواهد بود. اطلاعات شفاف قیمتی با اخرین تغییرات توسط پذیرش و ترخیص در اختیار مراجعین قرار خواهد گرفت. آموزش به بیمار نیز جزو اولویت های اساسی بیمارستان محسوب می شود و تمامی اقدامات فوق با رعایت اصول ارتباط موثر و حفظ کرامت انسانی انجام خواهد پذیرفت تا حداکثر رضایتمندی را برای بیماران به همراه داشته باشد. امکانات رفاهی قابل ارائه به همراهان در بیمارستان با اولویت حفظ ایمنی بیمار اجرا می شود و پارکینگ، نهار برای همراه، کتابخانه و نمازخانه برای همراهان قابل استفاده خواهد بود. به منظور افزایش آسایش و رفاه حال بیماران، مجتمع درمانگاهی و اقامتی بیمارستان کوثر با هزینه ای بالغ بر 100 میلیارد تومان، در حال ساخت می باشد که همزمان با افتتاح، فصل تازه ای از خدمت رسانی به همراهان و مراجعین بیمارستان کوثر آغاز خواهد شد.
 
  • همکاری با پزشکان
ذینفعان: پزشکان همکار و متقاضی همکاری   
نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان، در بدو ورود و ارائه درخواست کار از طریق معاونت درمان، بازخور مستمر در طول مدت همکاری
سیاست  بیمارستان کوثر در رابطه با همکاری با پزشکان بر سه پایه کلیدی استوار است. نخست تاکید بر استفاده از رویکردهای علمی و موثق در طبابت، دوم توجه و رسیدگی دلسوزانه  به بیمار با این فرض که بیمار یکی از اعضای خانواده ماست؛ و سوم وجود رابطه صحیح ، سالم و قانونی بین پزشک و بیمار. تاکید بیمارستان کوثر همکاری با پزشکان جوان، بروز ، پر انرژی و با انگیزه ایست که نخستین هدف آنها ارائه بهترین خدمات به بیماران و تلاش برای بازیابی سلامت آنان است و در این راه به کلیه قوانین و مقررات بیمارستان احترام میگذارند و به عنوان رهبران تیم درمانی نهایت همکاری مسئولیت پذیری و روحیه کار تیمی را در بین کادر درمان از خود نشان می دهند. همچنین تقویت سطح  فوق تخصصی خدمات پزشکی به عنوان یکی از راه های خدمت رسانی به جامعه با جدیت دنبال می شود.
 
  • ارتباط با خیرین
ذینفعان: خیرین(هیات امناء، سایر خیرین جامعه)    
نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان جلسات هیات مدیره و هیات امناء ، تعامل با رسانه ها، برگزاری جلسات و گردهمائی ها، حضور در نمایشگاه ها 
سیاست بیمارستان در ارتباط با خیرین ارتباط وسیع و گسترده در رابطه با فرصت های مشارکت در کمک به درمان بیماران است. بنیاد قلب فارس تلاش می نماید تا در راستای اساسنامه و رسالت ارزشمند خود با به نمایش گزاردن دستاوردهای حاصل از تاسیس بیمارستان کوثر برای قشر متوسط جامعه، تشویق کننده و انگیزاننده تمایل خیرین به ادامه همکاری در مسیر حمایت از تامین سلامت مردم باشد. همچنین بدین منظور تلاش می شود تا عملکرد، برنامه ها و اهداف بیمارستان به شکل شفاف و به صورت دوره ای به خیرین (بالفعل و بالقوه) اطلاع رسانی شود و پیوند مستحکمی جهت توسعه امور خیر در حوزه سلامت ایجاد شود.
 
  • خرید و تامین تجهیزات و لوازم پزشکی و غیر پزشکی
ذینفعان: تامین کنندگان     
نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان، اعمال شرایط  در قراردادها و اطلاع رسانی در هنگام مذاکرات خرید، حضور در نمایشگاه ها 
 
از آنجا که یکی از پایه های اصلی و نقاط قوت بارز بیمارستان کوثر از ابتدا انطباق با برترین تکنولوژی روز دنیا بوده است، شناسائی ، انتخاب و دستیابی به برترین تجهیزات روز دنیا در حوزه عملکردهای بیمارستان سیاست بارز بیمارستان کوثر است؛ سرمایه گذاری قابل توجه در راستای نوسازی تجهیزات جزو اصول بدیهی تامین و برنامه ریزی خرید می باشد؛ تهیه لوازم مصرفی با کیفیت ، عدم استفاده مجدد از لوازم مصرفی و تامین لوازم یکبارمصرف به منظور رعایت اصول ایمنی بیمار و کنترل عفونت همواره مد نظر قرار می گیرد. در کنار تمامی موارد فوق تلاش می شود که به منظور کاهش بهای تمام شده خدمات و افزایش ارزش قابل ارائه به بیماران و مراجعین، لوازم مصرفی با کیفیت برای بیمار با قیمت پائین و تا حد ممکن از طریق بیمارستان تامین شده و جهت رفاه حال بیمار و منفعت مالی مراجعین، تا حدامکان از ارتباط مستقیم بیمار با تامین کنندگان تجهیزات و لوازم مصرفی جلوگیری شود.
 
  • ارتباط با بیمه ها
ذینفعان: بیماران و مراجعین سازمانهای بیمه گر   
 نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان ، نامه نگاری رسمی با دانشگاه و بیمه ها، عقد قرارداد با بیمه ها ، جلسات با نمایندگان سازمان های بیمه گر
سیاست بیمارستان در این رابطه همکاری وسیع و گسترده با اکثر بیمه های درمانی و تکمیلی (دولتی و خصوصی) است.  مبنای این همکاری بر ایجاد رابطه ای متقابل ، صادقانه و مبتنی براعتماد و اطمینان جهت انتفاع بیمه، بیمارستان و مردم است. به گونه ای که با حداقل کسورات و در حداقل زمان جریان نقدی و بازپرداخت حساب ها و اسناد دریافتنی بیمارستان از سوی بیمه ها مقدور شود.
 
  • رضایتمندی نیروی انسانی
ذینفعان:  پرسنل بیمارستان ، کلیه کارجویان متقاضی همکاری با بیمارستان کوثر         
نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان، مصاحبه استخدامی، دوره توجیهی بدو ورود، کانال واتس اپ منابع انسانی و روابط عمومی
 
موفقیت هر سازمان رابطه مستقیمی با فعالیت کارکنان دارد و هر یک از کارکنان با توجه به مهارت و توانمندی خود در جهت پیشرفت سازمان گام برمیدارد. باتوجه به اینکه کارکنان بیمارستان در طی شبانه روز با بیماران و مراجعهکنندگان تعامل دارد، بسیار مهم است که در صدد افزایش رضایت شغلی کارکنان اقدام گردد. از سیاست های اصلی بیمارستان افزایش رضایت شغلی کارکنان است که موجب افزایش وفاداری و تعهد افراد به سازمان، بهره وری پرسنل و در نتیجه افزایش رضایتمندی بیماران و مراجعین میشود. در راستای پیاده سازی این سیاست حوزه های زیر برای بیمارستان کوثر حائز اهمیت می باشد:
  • جذب، استخدام و نگهداری نیروهای انسانی
سیاست بیمارستان کوثر در این زمینه پیروی از قوانین و مقررات  وزارت کار و امور اجتماع می باشد. ترجیح بیمارستان در راستای جذب نیرو عدم استفاده از نیروهای پیمانی بویژه در رابطه با فعالیت ها و وظائف دائمی و مرتبط با بیمار است در حوزه های مذکور فارغ از مسائل هزینه ای و منفعت مالی ، به منظور کنترل بیشتر ، آموزش اثربخش و برنامه ریزی شده و ثبات هرچه بیشتر نیروها، حتی الامکان از عقد قرارداد با شرکت های پیمانکار خودداری می شود؛ همچنین تاکید بیمارستان در تامین و بکارگیری کادر درمانی، استفاده از نیروهای ثابت به جای نیروی دوجا کار خواهد بود. بیمارستان کوثر در صورت عملکرد مطلوب پرسنل و عدم وجود نقاط ضعف عملکردی، در کلیه حوزه ها تمدید قراردادهای سالانه و حفظ امنیت شغلی پرسنل را تضمین می نماید چرا که سیاست بیمارستان سرمایه گذاری بلند مدت در منابع انسانی است.
  • پرداخت حقوق و دستمزد و جبران خدمات کارکنان
سیاست بیمارستان به منظور نگهداری پرسنل توانمند خود و ممانعت از خروج سرمایه های انسانی، تلاش برای پرداخت حقوق و مزایایی بالاتر از میانگین صنعت (در مقایسه با سایر بیمارستان های همجوار) می باشد. بدین منظور ترجیح بر افزایش سهم  پرداخت مبتنی بر عملکرد(در قالب پاداش و پرکیس) به جای پرداخت ثابت (حقوق ماهانه) است تا از این طریق بتوان انگیزه بالاتری را برای بهبود عملکرد ایجاد نمود.
  • حفظ سلامت جسمی و روحی کارکنان
خط مشی بیمارستان کوثر در این زمینه تلاش برای  تامین نیازهای اجتماعی و رفاهی کارکنان و تامین سلامت جسمی و روحی آنان است. بدین منظور تلاش می شود در کنار پرداخت حقوق و مزایا ، با فراهم نمودن برنامه های رفاهی و عقد قرارداد با مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی، رضایت پرسنل تامین شود همچنین تلاش می شود تا شرایط مساعد و مناسبی از نظر ایمنی و بهداشت حرفه ای برای پرسنل فراهم شود تا صدمات ناشی از شغل و فعالیت در بیمارستان به حداقل ممکن کاهش یابد انجام معاینات دوره ای، تامین لوازم حفاظت فردی و رعایت اصول ارگونومی همراه با آموزش و ارزیابی مستمر این موارد از جمله سیاست های بیمارستان در حوزه تامین سلامت و ایمنی کارکنان است.
 
  • آموزش ، پژوهش و توانمندسازی نیروهای انسانی
ذینفعان:  پرسنل بیمارستان ، کلیه کارجویان متقاضی همکاری با بیمارستان کوثر        
 نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان، دوره توجیهی بدو ورود، کتابچه های قوانین و مقررات و کتابچه بدو ورود، فرایند مربیگری بدو ورود
با توجه به وجود ضعف قابل توجه در سیستم آموزش عالی در کشور و عدم کفایت توانمندی فارغ التحصیلان در بدو ورود به بازارکار، در حال حاضر بیمارستان کوثر در این زمینه سیاست خود را بر تعریف و اجرای یک نظام جامع آموزش و توانمند سازی پرسنلی بنا نهاده است در این راستا استقرار چرخه کامل آموزش از نیازسنجی اولیه در بدو ورود و انجام آزمون های دوره ای تا آموزش های رسمی، کارگاهی و مربیگری در حین کار با استفاده از اساتید خارج از سازمان و داخل سازمان در دستور کار قرار داده شده است و آئین نامه آموزش بدین منظور تدوین شده و مبنای عمل قرار گرفته است.
 
  • افزایش درآمد بیمارستان بدون تحمیل هزینه به بیماران و با حفظ کیفیت و ایمنی
ذینفعان: پرسنل بیمارستان، پزشکان، شرکت های بیمه گری، مراجعین و بیماران
نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان، تابلو ها و پوسترهای موجود
بیمارستان به عنوان یکی از سازمان های اصلی ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی، حساسیت و اهمیت ویژه ای در اقتصاد و بهداشت دارد و به منظور بهینه سازی کارکرد آن به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید از تحلیل های اقتصادی استفاده نمود. بیمارستان کوثر در جهت پیاده سازی این سیاست این نکته را مد نظر قرار دارد که افزایش درآمدها نباید سبب افزایش بی رویه هزینه ها به بیماران و نادیده گرفتن استاندارد ها و مبانی ایمنی بیماران گردد، بلکه باید کیفیت ها بهبود یابند و کمیت ها متنوع تر شوند. لذا حفظ سطح ایمنی بیماران و مراجعین جزء اولویت ها و الزامات این مرکز می باشد.
سیاست بیمارستان در این خصوص افزایش درآمد از محل افزایش میزان ارائه خدمات و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود می باشد و در راستای استقرار این سیاست، کانون های درآمدی و ظرفیت تولید درآمد در هر یک از کانون ها شناسایی شده، سپس با توجه به عوامل موثر بر تحقق و وصول درآمد و یا عوامل از دست رفتن درآمد، راهکارهایی ارائه می نماید.
 
  • مدیریت هزینه ها
ذینفعان: پرسنل بیمارستان، مراجعین و بیماران
نحوه اطلاع رسانی: سایت بیمارستان، تابلو ها و پوسترهای موجود، ابلاغ بخشنامه و برنامه
افزایش سریع و روز افزون هزینه های بیمارستان، سبب گردیده تا در پی یافتن راهکاری بمنظور کاهش هزینه ها باشیم. هزینههای مراقبت بهداشتی درمانی، به ویژه هزینه های مربوط به تشخیص و درمان بیماری ها، به سرعت در حال افزایش است. بنابراین در صورت عدم توجه به مدیریت هزینه ها با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم بود. لذا بیمارستان باید از ساختاری درست و بینش اقتصادی صحیح برخوردار باشد. سیاست بیمارستان در این رابطه ضمن شناسایی و مدیریت منابع ایجاد هزینه، ارائه راهکارهایی جهت اصلاح روش ها و به کار گیری نظام های کنترلی دقیق برای استفاده بهینه از منابع انسانی، تجهیزات پزشکی، اقلام مصرفی و انرژی می باشد. بیمارستان کوثر این موضوع را مدنظر قرار می دهد که کاهش هزینه ها در قالب پایبندی به استانداردها و حفظ سطح ایمنی بیماران و مراجعین بوده و نباید موجب افت کمی و کیفی خدمات شود.
 
 

رای شما به این مطلب چیست؟

-1